een terugblik op bijeenkomst 1 mbv een ABC(D).

Wat is er Aan de orde geweest?

Het programma is toegelicht: drie bijeenkomsten waarin we tools aangereikt krijgen en dingen gaan uitproberen, en twee bijeenkomsten waarin we onze eigen ervaringen met materiaal uitwisselen. Vervolgens werd de wikiruimte gedemonstreerd waarin we moeten gaan werken. Hierna volgde een discussie over zorgen die we hebben over laptopgebruik in de klas. De werkvorm die hiervoor is gebruikt was gelijk de gelegenheid om enkele werkvormen te bekijken. Vervolgens moesten we op papier een mindmap maken over het nuttig gebruiken van de pc in het onderwijs. Tot slot hebben we ons bezig gehouden met weblogs.

Wat vond ik Belangrijk? (of juist niet?)

Helaas voor mij moest er vrij veel worden uitgelegd over de wiki in het begin, ik heb dit soort dingen redelijk snel door en dan heb ik al snel het idee dat ik mijn tijd zit te verdoen. Ik ben meer het type van: “geef mij een handleiding en laat me werken” dan dat ik eindeloos naar uitleg moet gaan luisteren, en ik had voordat de cursus begint al in de wiki gewerkt. Slechte eigenschap van me, dat weet ik… Met werkvormen ben ik op mijn opleiding doodgegooid, dus die documentatie kende ik al… Waarom de mindmap in hemelsnaam op papier moest… Heb verdikkie emindmapping op m’n laptop staan, is toch veel makkelijker en leesbaarder? De meerwaarde van het papier ontgaat me een beetje, zeker met de huidige leerlingen en hun handschriften….

Het bloggen is iets waar ik misschien wel wat mee kan in mijn lessen, maar ik zou nog niet echt weten hoe.

Welke Conclusies trek ik hieruit?

Een belangrijke conclusie voor mij is wederom dat ik geduldig moet zijn en niet zo moet zeuren, niet iedereen is nu eenmaal overal even snel mee. Ik word niet voor niets glimlachend uitgemaakt voor HHH (Hinderlijk Hoogbegaafde Hotpotter). Niet dat ik er zin in heb om weer geduldig iets uit te zitten waar ik niets van opsteek… Gelukkig kan ik goed multitasken, en kan ik als het voor mij minder interessant is andere dingen gaan doen, al is er genoeg werk dat niet tijdens de cursus te doen is waar ik op zo’n moment wel graag mee bezig zou zijn. Ik zou wel meer willen worden uitgedaagd, misschien gaan ze in andere bijeenkomsten meer aan differentiatie doen.

Bloggen is een onderwerp waar ik meer mee wil doen!

Wat ga ik hiermee Doen?

Ik ga hopen dat de volgende bijeenkomst mij meer oplevert, hiervoor wacht ik het programma af: anders verlaat ik de cursus. Mijn blog ben ik gestart en wie weet krijg ik de brainwave nog hoe ik bloggen in het onderwijs kan inzetten.

