Oulàa… niet makkelijk! Vertel wat voor digitale footprint je achterlaat… Nou, daar gaan we dan. Ik werk sinds ik op de lerarenopleiding zit al met ict, maar de laatste drie jaar ben ik pas echt actief bezig geweest. Op het ONC verscheen een Activ’board, en daar ben ik gelijk mee gaan werken. Ik heb inmiddels Activ’inspire op mijn pc staan en dat vind ik een geweldige tool! Je kunt er veel meer mee dan met Activ’Studio alleen, maar ja, dan moet het ook op school op de pc’s staan vind ik… en zo ver zijn we nog niet.

Op school gebruik ik de ELO Fronter, niet dat ik daar blij mee ben, maar we zitten er nu eenmaal mee. Ik gebruik de ELO vooral om huiswerk door te geven en bestanden te delen met leerlingen. Ik beheer ook mede een Fronterruimte: handleidingen digitaal leermateriaal. Hierin verzamelen we allerlei handige documenten en weblinks die bij het ontwikkelen van digitaal materiaal kunnen helpen. Ik zou er wel meer mee willen doen, maar deze ELO is nu niet echt het meest gebruiksvriendelijk.

Wat arrangeer- en ontwikkeltools betreft gebruik ik een heleboel. Allereerst Hot Potatoes. Heel makkelijk in gebruik, en met wat alternatieve bronbestanden en wat tips en trucs heel gevarieerd in te zetten. Jclic is ook zo’n programma waar ik graag mee werk: je maakt er kant en klare pakketjes mee die een leerling moet doorlopen en je kunt er, net als bij HotPot, allerlei media aan toevoegen. EXE is ook een tool waar je kant en klare pakketten mee maakt, maar dit programma levert kant en klare websites inclusief hoofdstukindeling, en dat is voor grote onderwerpen erg handig! Naast deze drie tools gebruik ik ook Quandary (actiedoolhoven maken) en Tetris Game Maker (Tetrisspellen met vragen er tussendoor). Tot slot ben ik grootverbruiker van JAVA-spelletjes die al kant en klaar zijn, maar waar je alleen je eigen informatie hoeft in te voeren. Deze haal ik van http://.usinaquiz.free.fr/

In mijn lessen maak ik vaak gebruik van websites als www.wrts.nl en www.verbuga.eu omdat de leerlingen zelf aangeven dat ze hier veel baat bij hebben. Bij wrts heb ik mijn eigen pagina: http://kock.wrts.nl waarop ik lijsten voor mijn vak aanbied. Ik zit op het ONC in de ICT-commissie, en ik houd me thuis voornamelijk bezig met online spellen spelen (als ik me niet bezighoud met al mijn andere activiteiten tenminste…)

Hyven, twitteren, Facebooken en dat soort gedoe is totaal niet mijn ding, ik zal er dan ook niet snel iets mee doen.

Mijn ‘empreinte digitale’ is eigenlijk nog het beste te zien op de website http://edu.familiekock.nl omdat dit de site is waar ik al mijn materiaal beschikbaar stel. Mijn beste EXE-voorbeeld is te zien op http://klassefrans.familiekock.nl.

Zo, ik hoop dat ik niets vergeten ben, en dat nu een beetje duidelijk is wat voor ICT-type ik ben.

