Terugblik aan de hand van een ABCD(E)

Wat is er Aan de orde geweest?

We hebben eerst teruggeblikt op bijeenkomst 1. De vraag was om een plus en een min te noteren over deze cursus tot nu toe.  Mijn plus: kennismaken met nieuwe tools. Mijn min: te veel activerende didactiek (heb ik in mijn opleiding al meer dan genoeg gehad ben ik bang, ik word een beetje overvoerd)

eerste programma-onderdeel: blog vs. wiki vs. website: volgens de expertvorm een opdracht gedaan over deze drie tools. Ik zat in de expertgroep forum. Na de expertronde moesten we aan elkaar gaan uitleggen hoe de tools in elkaar zitten en wat we er mee zouden kunnen doen. Daarna aan de slag gegaan met de stelling: in een laptopklas gebruik je geen laptop. Google Docs is kort voorbij gekomen.

Vervolgens zijn we aan de slag gegaan met CMTL en voorbeelden van digitaal materiaal die je zelf kunt maken:

  • Photostory (digitaal verhaal) 
  • slidecast (animaties met powerpoint en audio)
  • screencast (instructiefilm voor softwaregebruik, of leermateriaal maken)

Wat vond ik Belangrijk? (of juist niet?)

Blog vs. wiki vs. website vind ik erg belangrijk, omdat ik twee websites, twee blogs en een wiki  heb. Ik heb er zelf goede ervaringen mee (lees vooral de rest van mijn blog…) Maar uitbreiding is altijd handig. CMTL is erg handig om als leidraad te gebruiken, al ben ik het er niet altijd mee eens. De voorbeelden van digitaal materiaal vond ik ook erg belangrijk: daar leer ik het meeste van!

Welke Conclusies trek ik hieruit?

Ik weet al een hoop over wiki/weblog/forum, maar er zijn veel meer toepassingen dan ik al had bedacht. Ben dus nog lang niet uitgeleerd, en misschien ga ik de laatste twee wel intensiever gebruiken. Ben tenslotte redelijk wiki-minded op het moment…CMTL ga ik misschien als leidraad gebruiken, maar ik denk niet als hoofdleidraad. Puur omdat ik het er niet altijd mee eens  ben.

 Wat ga ik hiermee Doen?

Ik ga me nog iets meer verdiepen in de bronnen die voor de expert-opdracht zijn geleverd, om te kijken of ik nieuwe toepassingen voor mijn vak kan bedenken. Ik ga proberen om de voorbeelden van digitaal materiaal die zijn gegeven uit te testen en in mijn eigen les toe te passen.

Wat heb ik Eigenlijk gemist?

Ik hoop nog steeds kennis te maken met meer tools, ik vind het in drie bijeenkomsten erg jammer dat we bij bepaalde tools blijven hangen. Ik wil zoveel mogelijk krenten uit de pap halen om mee aan de slag te kunnen…Aangezien we in de laatste twee bijeenkomsten ervaringen moeten uitwisselen: als iedereen met dezelfde tools aan de slag gaat, haal je er mijns inziens minder uit.

