Ik zit op het moment met een dilemma. Ik heb nu twee bijeenkomsten in dit traject bijgewoond, en na beide keren ben ik thuisgekomen met een gevoel dat ik als volgt zou verwoorden: “ik had beter les kunnen geven, dit had in 1 uur ook gekund, ik sta boven dit niveau”. Ik heb steeds meer het gevoel dat de bijeenkomsten gericht zijn op docenten die nog niet zo veel met ICT doen, en dat iemand die er al wel één en ander mee doet en bovendien opereert onder het klikspaanprincipe (laat mij maar lekker zelf uitvogelen hoe iets werkt) zich gewoon zit te vervelen. Waarom zit ik anders mijn huiswerkblogs al tijdens de bijeenkomst zelf te maken, ben ik met mijn eigen wikiprobleempjes bezig.. Volgens mij is het leerrendement voor mij precies hetzelfde als ik via de wiki de boel zou volgen en lezen. De bijeenkomsten voegen voor mij weinig toe..
aan de andere kant, komen er wel krenten voorbij in deze pap die ik er uit wil kunnen halen (ongeveer tien minuten op een uur is het voor mij leerzaam/interessant/nieuw) en doen Michel en Monique deze training niet voor niets. Ik ben er ook niet voor niets voor uitgenodigd…
Kortom, wat ga ik doen? Ga ik stoppen, ga ik door? Ik weet het nog niet.
Tja, lastig he? Ikj weet ook niet goed wat verstandig is. Misschien samen eens bij Henry langs gaan?
Ik begrijp je dilemma. Ik vind het persoonlijk jammer dat je dat gevoel niet vertaalt naar ‘anderen helpen’. Om twee redenen: 1. leerlingen zijn er bij gebaat dat méér docenten richting jouw kennis- en vaardighedenniveau gaan qua ICT en 2. je leert het best door iets te doceren.
Wat ons betreft (lees: Monique en Michel), wij kunnen enigszins differentiëren (wat bij de expert-werkvorm bijvoorbeeld de bedoeling was), maar moeten oppassen het niveau van de bijeenkomsten niet af te stemmen op ‘het hoogste niveau’ in de groep.
Lastig!
euh…pardon? ik beantwoord regelmatig vragen van mededeelnemers (en andere collegae) over ICT. Is in de docentenkamer regelmatig een half hoorcollege. Heb op de docentenopleiding geleerd dat als je naar een les komt, je daar komt om te léren, en niet om zelf de les te geven. Ik ben niet van plan om deze cursus zelf te geven, als dat zo was had ik Henry wel gemaild dat hij jullie niet hoefde in te huren. Ik had gehoopt dingen te leren.
Je maakt het zo wel makkelijker voor me om mijn dilemma op te lossen…
P.S. Differentiëren kan ook betekenen Monique met de minder hoge niveaus aan de gang en Michel met de hoge niveaus… en dat bedoelde ik toen ik riep om meer differentiatie na bijeenkomst 1.
“Je maakt het zo wel makkelijker voor me om mijn dilemma op te lossen…”
Mooi, goed om te lezen!
Groet en een fijn weekend.