Deze week was voor mij de week van het opknippen. Het opknippen van de presentaties die in de DDK staan: de Texto, Roman-Photo en Conversations zijn vrij grote presentaties die ik niet in één les gedaan krijg. Ik doe er vrijwel altijd 2 lessen over. Prima, maar je moet het wel even weten!

Ik ontdek nu ook dat ik de stof beter kan verdelen over de lessen: ik ga niet meer zo snel over bepaalde onderdelen heen, waardoor ik sowieso geen lestijd meer overhoud. Leerlingen zijn 100% van de tijd bezig! En daar schrikken ze na afloop zelf van: “Jeetje mevrouw wat hebben we veel gedaan?!” Ik heb nu de planning voor de rest van het hoofdstuk klaar, en ik kom precies uit: ik heb dan bij unité 5 alle presentaties gedaan en zelfs tijd over gehad voor een paar Jeux en de Quiz de Classe (Ik geef toe, het is nog een planning, je weet het maar nooit natuurlijk!)

De leerlingen beginnen te wennen aan de manier van werken met DDK: als er een luisteroefening verschijnt, weten ze al dat er per opgave 1 leerling naar het bord moet en dat de rest de opdracht in het boek moet maken. En dat terwijl ik het 1x had uitgeprobeerd (was een spontaan bij me opgekomen idee)! Ze pikken erg snel op hoe ik bepaalde dingen hebben wil.

Ik ben nu op dit moment bezig met de tweede training die Thieme voor ons als pilot-deelnemers verzorgt, en ook al ben ik al redelijk ver met het  gebruiken van DDK, ik ontdek nog steeds nieuwe dingen! Ik had bijvoorbeeld de aparte Grammaire-presentatie nog niet ontdekt, en die is toch best handig als je aan het eind van een hoofdstuk nog even de grammatica wilt herhalen! 🙂

 Trainer Martijn Spekman wat feedback van me genoteerd en ik heb het volste vertrouwen dat daar wat mee wordt gedaan 🙂

Het spannende voor mij wordt straks de toetsen: gaat de klas de SO en het PW beter maken dan in het pré-DDK-tijdperk? Ik denk het wel, maar ik wil het graag op papier zien!

P.S. ik blog nu al over mijn tweede week, omdat ik morgen en overmorgen mondelingen H5 heb en dus geen lessen geef…

